donderdag 10 mei 2012

Het zijn allemaal zakkenvullers

Ik ben geen journalist maar voor één keer probeer ik eens een titel die de aandacht trekt :-)
En nee, het gaat ook niet over de "usual culprits" nl. de politici, maar wel over  beleggingsfondsen.
Mijn oog viel vandaag over een beleggingsfonds zoals er honderden zijn : kapitalisatie, gematigd risico want voor bijna de helft belegd in obligaties en voor de rest in aandelen en vastgoed gespreid over heel de wereld.
De naam noem ik niet, heeft ook weinig belang want het is maar een voorbeeld voor wat "gangbare" (met gang zoals "gang" zoals een vereniging van boeven genoemd wordt?) praktijken zijn.
Ik ga het hebben over de kosten die beleggingsfondsen durven aanrekenen en laat even de fiscale aspecten achterwege.
Instapkosten : 1.25%
Kosten elk jaar (beheer, transactiekosten ..) : 1.25%
Uitstapkosten : 0.5%
Nu is de lange termijn reële return van aandelen ongeveer 6% als we alle dividenden terug investeren en voorts de return verminderen met de inflatie.
Met de helft in obligaties belegd, zal dit fonds eerder in de buurt van 4% uitkomen, mogelijk zelfs wat minder.
Wie het fonds één jaar behoudt en dan verkoopt betaalt 1.25% + 1.25% + 0.5% = 3% kosten.
Van die 4% blijft er dan nog 1% over.
Wie het fonds oneindig lang zou behouden, zou per jaar gemiddeld op 2.75% return per jaar uitkomen i.p.v. 4%.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten